Petje af Oisterwijk
HULPVERLENING x OISTERWIJK
Zondag, 20 maart 2022, hebben de kinderen het blok over hulpverlening afgesloten met een presentatie voor de ouders. De coaches konden aan de kinderen merken dat ze het spannend vonden, iedereen was onrustig en springerig.
Eerder in het blok hebben ze les gehad van een ambulancechauffeur en het Rode Kruis. In die lessen hebben ze veel kunnen vragen en vooral veel geoefend met het in veiligheid brengen van mensen en het verbinden van wonden. Dat is ingewikkelder dan je denkt. Je moet zorgen dat de wond steriel (schoon) is; je mag het verband niet te los doen, maar ook niet te vast; en dan moet je ook nog zorgen dat je de juiste richting opdraait: van beneden naar boven (richting het hart). Maar goed dat de dames van het Rode Kruis heel veel rolletjes verband bij zich hadden zodat de kinderen heel veel hebben kunnen oefenen.
Ondanks alle zenuwen zijn er mooie presentaties gegeven. We hadden toneelstukjes over de ambulance, wat je moet doen als er thuis iets gebeurd en over wonden verbinden. De kinderen speelden hele echte situaties na, ook met volwassen 'slachtoffers'. Ammar bracht een coach in veiligheid door haar met de Rautekgreep uit een gevaarlijke situatie te slepen . En Boshra was zo stoer om de vader van Selena uit te nodigen om een bewusteloos slachtoffer te spelen. Ze legde hem met gemak in de stabiele zijligging . Dit bewijst maar weer dat ook kinderen levens kunnen redden.
Tot slot hebben de kinderen een quiz gemaakt voor de ouders. Sommige vragen waren best pittig en lang niet iedereen wist de goede antwoorden. Bijna niemand wist dat een traumahelikopter meestal een arts naar een ongeval brengt . Dacht je dat de helikopter het slachtoffer kwam ophalen? Dat is dus blijkbaar niet zo. Er wordt met spoed een arts gebracht omdat die meer medische handelingen mag verrichten dan ambulancepersoneel. Iedereen leert bij Petje af. De kinderen, de coaches en zelfs de ouders.
Ik ben er trots op te merken hoeveel de kinderen geleerd hebben dit blok. Ze hebben niet alleen over beroepen geleerd, ze kunnen nu ook het verschil maken in levensbedreigende situaties.
Eerder in het blok hebben ze les gehad van een ambulancechauffeur en het Rode Kruis. In die lessen hebben ze veel kunnen vragen en vooral veel geoefend met het in veiligheid brengen van mensen en het verbinden van wonden. Dat is ingewikkelder dan je denkt. Je moet zorgen dat de wond steriel (schoon) is; je mag het verband niet te los doen, maar ook niet te vast; en dan moet je ook nog zorgen dat je de juiste richting opdraait: van beneden naar boven (richting het hart). Maar goed dat de dames van het Rode Kruis heel veel rolletjes verband bij zich hadden zodat de kinderen heel veel hebben kunnen oefenen.
Ondanks alle zenuwen zijn er mooie presentaties gegeven. We hadden toneelstukjes over de ambulance, wat je moet doen als er thuis iets gebeurd en over wonden verbinden. De kinderen speelden hele echte situaties na, ook met volwassen 'slachtoffers'. Ammar bracht een coach in veiligheid door haar met de Rautekgreep uit een gevaarlijke situatie te slepen . En Boshra was zo stoer om de vader van Selena uit te nodigen om een bewusteloos slachtoffer te spelen. Ze legde hem met gemak in de stabiele zijligging . Dit bewijst maar weer dat ook kinderen levens kunnen redden.
Tot slot hebben de kinderen een quiz gemaakt voor de ouders. Sommige vragen waren best pittig en lang niet iedereen wist de goede antwoorden. Bijna niemand wist dat een traumahelikopter meestal een arts naar een ongeval brengt . Dacht je dat de helikopter het slachtoffer kwam ophalen? Dat is dus blijkbaar niet zo. Er wordt met spoed een arts gebracht omdat die meer medische handelingen mag verrichten dan ambulancepersoneel. Iedereen leert bij Petje af. De kinderen, de coaches en zelfs de ouders.
Ik ben er trots op te merken hoeveel de kinderen geleerd hebben dit blok. Ze hebben niet alleen over beroepen geleerd, ze kunnen nu ook het verschil maken in levensbedreigende situaties.